Allahu akbar!!!


Friday 15 February 2013

Kematian itu Pasti.

Manusia di dunia ini ibarat orang yang merantau ataupun seorang yang sedang menyeberangi jalan. Siapa yang tidak berasa puas pada dunia maka tidak ada dunia baginya. Cinta dunia itulah yang menjadi pokok segala kesalahan. Dunia ini nikmat bagi orang yang tahu tempat apa yang dikehendakinya dalam hidup, dan tahu menyibukkan diri bagi mengejar dan mendapatkannya.



Suatu ketika malaikat maut datang menemui kekasih Allah Nabi Ibrahim a.s untuk mencabut nyawanya.. lalu Nabi Ibrahinm a.s pun bertanya kepada Malaikat Izrael.. "Apakah pernah kamu melihat kekasih mencabut nyawa kekasihnya? Maka Malaikat Izrael pun pergi mengadap Allah mengadukan hal tersebut. lalu Allah swt berfirman kepada Malaikat Izrael " Pernahkah kamu melihat seorang kekakasih tidak ingin menemui kekasihnhya?" Lalu Malaikat Israel pun kembali menemui Nabi Ibrahim a.s menyampaikan firman Allah kepadanya. Lalu Nabi Ibrahim a.s pun berkata "Ambillah nyawaku sekarang.."

Bagi seorang beriman.. kematian itu adalah suatu perkara yang diyakini pasti akan datang kepada kita suatu masa nanti. Samada suka atau tidak, cepat atau lambat.. kematian itu pasti dan pasti akan datang kepada kita. Dan sesungguhnya tiada seorang pun yang mengetahui bilakah kematian itu akan datang menjemput. Orang yang sentiasa mengingati kematian maka hatinya akan terpaut kepada akhirat.. sedangkan orang yang menencintai dunia akan terus menjadi hamba nafsunya...



Allah SWT berfirman yang bermaksud;
"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan pada hari kiamat saja akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan daripada neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya dia sudah berjaya. Dan(ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahan dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanya kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." (Ali Imran:185)



No comments:

Post a Comment